March 20, 2011

keikhlasan

aku xtau la nk ckp cane ek..hmm...kita ni manusia..ade nilai2 murni yg kta kene terapkn kt dri masing2..slah satunye, ikhlas..
cane nk tau org tu ikhlas ke x? umpama seekor semut hitam, di celah2 batu hitam, di dalam hutan yg gelap, pada waktu mlm..maksudnye mmg agak susah la nk tau org tu punye keikhlasan..
aku cube utk jadi ikhlas..salah satunye, utk x berkira..lagi2 dgn kwn2..setakat lpk minum, ku bleh blnje. setakat rokok sebatang dua, aku bleh bagi..setakat byr pape yg tong2, xyah nk tepat sgt, aku bleh consider..aku x kisah pon..seriously..

tapi, betul ape yg imran ajmain ckp..

yg tulus ikhlas, ingin sekali sekala dirinya dibalas..
walau hanya dengan dakapan di angin lalu..
yg selalu memberi ingin sekali sekala jadi penerima..
cukup dengan salam dan manis doa..

kat sini ku nk tekan kan yg manusia ni, sedikit sebanyak, dalam apa jua yg dorg buat, nk dibalas bnde yg sama..biasanya bnde ni bila org tu amalkan gaya hidup 'give and take'..aku sgt tekankn bnde tu dlm hidup..apa yg kita bagi, kita patut dpt..n apa yg kita dpat, kita patut bagi..senang je sistem dia...x susah pun..

tapiii..jadi mslhnye bila smpai thp kita je yg memberi....penat dol..haihh..jadi tension lahh..aku dah ckup cuba utk jd org yg x berkira..tpi bila org lain x mcm tu?cane?setakat brape posen pun nk kira, pantang kita mintak sumthing kt dia, mesti dia mintak jgk..kdg smpai mengungkit..tu cemane tu?kalau korg x jadi tertekan ke?haihhhh..aku pun xtau lahh..lps aku aku, lps aku aku..org lain bila?

haaaaa...skrg ni aku nk recall balik psl ikhlas td tu..so kt sini aku mengeluh..adakah tu menunjukkan aku seorang yg x ikhls?adkah tu menunjukkan aku seorg yg berkira?hmmmmm...aku selalu pk bnde ni..then aku mengalah jelah..sbb x nk org ckp aku ni berkira..xpelah..kalau org xnk balas, aku harapkan tuhan jelah balas kt aku..

niat aku bkn nk menunjuk, riak, takbur, berlagak dgn sikap aku yg x semulia mana ni..tp ni keluhan, persoalan, yg aku tertanya2..hmm..tu je aku nk ckp..hrp korg dpt fikir ni semua.. sekian :)

No comments:

Post a Comment