December 14, 2010

kehidupan

kenapa?kite selalu dlm keadaan x sedar.
ape yg kite x sedar.kite sering slh anggap, slh tafsir.kdg2, kite ditimpa kesusahan, then kita ckp "apela dugaan, ujian yg dtg kt aku ni". sedangkan tu semua balasan kt kite atas dosa2 kite yg lepas. ade juga org yg menanggap ujian yg ditimpanya balasan. tp bila difikir2kan balik, siapa aku utk menetukan yg mana balasan, yg mana ujian?yg aku boleh buat, adalah, meneka.berdasarkan ape yg aku boleh fikirkan.aku teka.slh ke betul, tuhan saje yg tahu.

kenapa?kite selalu dlm keadaan x bersyukur.
kite, selalu x ckup dgn ape yg kite dpt.bak kata pepatah, diberi betis, nk peha.haha.betul kn?ntahla.yg pntg point die, kite dah dpt, bnde dah dpn mate, da ckup baik dah, tp, kite nk lagi yg lain, yg lagi ini, lagi itu.seolah2 kite tamak.tapi tamak dlm xsedar.cukup baik tuhan bagi kt kite ape yg kite dpt tu.lg satu, dlm hidup ni, kite x semestinya dpt ape yg kite nk.mungkin kdg2 kite dpt, tp x mungkin setiap kali. so, kalau dah dpt tu, bersyukur jelah.

jawapanya, kerana, kita manusia.

kedua dua situasi ni aku sering hadapi dlm hidup aku. bkn aku kate org yg mcm tu. aku kate diri aku sndri. aku sndri yg mcm tu. smpai bila apit? perangai awak tu patot diubah. awak patot berubah apit.
dari itu, aku cube berfikir betul2 dgn ape yg aku dah buat.dosa2 aku.kesalahan aku.fikirkan kenapa aku ditimpa kesusahan. dr pndgn aku, kebanyakannya adalah disebabkan perbuatan aku sndri.sng ckp, tu semua balasan. bak kate org, 'byr cash'. haha.takpe. aku menabahkan diri, menghadapi. dan aku mula mencuba utk bersyukur dgn ape saje tuhan berikan aku. keputusan aku sebegitu?nk buat mcm mane. aku jgk yg bodoh, belajar x betul. tp aku terima. walaupun dgn hati yg x senang. tp tu lah balasannya.

sekarang, ape yg bermain di fikiran aku ialah masa hadapan.  aku dah xnk tgk ke belakang lagi. dah xde ape dah kt situ. ke depan, mcm2 menunggu aku kt sane. aku sgt teruja. dgn ape yg aku ade skrg, aku bahagia. sgt2. keluarga, sahabat2, kwn2 rpt. semua tu dah ckup dah. aku bersyukur. alhamdulillah :)

No comments:

Post a Comment